woensdag 14 oktober 2015

1.1.1 kunstvaardig Muziek

Alles wat rood is geschreven is toegevoegd/aangepast voor de herkansing. 

hey ba ba re bop 


Oriëntatie:
Vandaag gaan we het lied Hey ba ba re bop aanleren.
Dit nummer was een hit uit 1945 Lionel Hampton.  
“Hoe bewegen de mensen in het filmpje?”
Laat nummer horen via youtube.nl  https://www.youtube.com/watch?v=-2cC5xl310o     
De eerste 30s & vanaf 2:15-2:30

Wie kan me vertellen/voordoen hoe de mensen bewogen?


Leerlingen geven antwoorden zoals: swingend, klappen, rondjes draaien met hand/arm, samen dansen

Uitleg/instructie:
Het lied wat we gaan aanleren is net iets anders, luister maar:
Luisteropdracht: Waar gaat dit lied over? Wat voor gevoel/stemming geeft dit lied je? (Didactisch repertoire, noteren, openvragen: geschikt voor expressie en betekenisvragen)(creatieve luisterstijl) Waaraan(tekst/muziek) hoor je dat? 1e x Lied voorzingen. 


Luisteropdracht: Luister nog een keer goed: Wanneer houdt hij van je? I love you in …
2de x Lied voorzingen.
Wanneer houdt hij van je? (analytische luisterstijl

Ik deel de muziek teksten uit, zodat de kinderen kunnen meekijken.

De eerste keer.   Het aanleren gaat zo:
Ik oefen de begintoon met de kinderen. We luisteren naar de muziek. Daarna gaan we het eerste stuk zingen. Dit is een lied wat zich niet uitleent voor de weggeefmethode, omdat het is niet ingedeeld in refreinen en coupletten. Daarom leer ik ze het gelijk in Canon aan. Ik zing de eerste regel en daarna zingen de kinderen mij na. 
Hey ba ba re bop - juf
Hey ba ba re bop – kinderen
Come and go ! – juf
Come and go ! – kinderen
Ie ne mie ne mo ney mo – juf
Ie ne mie ne mo ney mo – kinderen
(I) love you so – juf
(I) love you so – kinderen
Indien nodig herhalen. 

Tweede keer. Verdeel de klas in twee groepen. 
Ik zing met de eerste groep mee.
Hey ba ba re bop – 1ste
Hey ba ba re bop – 2de
Come and go ! – 1ste
Come and go ! – 2de
Ie ne mie ne mo ney mo – 1ste
Ie ne mie ne mo ney mo – 2de
(I) love you so – 1ste
(I) love you so – 2de

Wat doen de kinderen?
Luisteren, Zitten, Nadenken
Antwoord geven: liefde, love, komen en gaan, bop, sterren, nacht, ochtend. Snelle muziek, opgewekt 
Antwoord geven: morning, night, evening (when the stars are shining bright.)
luisteren, zingen, lezen

Afsluiting:
De volgende keer gaan we dit in canon zingen.
 Jullie kunnen de tekst in je la bij je houden.
bron: eigen-wijs p. 243

Machines
opdracht bij de grafisch partituur:

Ik laat de kinderen eerst de muziek horen. 
Ik stel de luistervraag (analytische luisterstijl): Hoeveel verschillende geluiden hoor je in de muziek? antwoord: 9 of 11 namelijk: (gitaar, stemgeluid Aaaahh,) tik, tok, bubbels, tisjima, boem, baa, sjoko, klap, ting

We luisteren de muziek opnieuw. 
Steek je hand op als je er meer dan 5 hebt gehoord.
Wie meer dan 6? Meer dan 7? Meer dan 8? Wie 9? Wie hoger dan 9?

We luisteren naar de muziek en ondertussen tel ik de geluiden op mijn handen, zodat we samen achter het goede antwoord komen. 

Om het liedje makkelijk aan te leren gaan we "samen" de plaatjes bedenken. Op het bord maak ik 8 x 4 hokjes, namelijk voor elk hokje een geluid. Ik stuur de kinderen in de richting van de grafisch partituur hieronder. 
Bij elke rij laat ik de muziek horen, dan zet ik het op pauze, we bespreken een plaatje bij de geluiden, daarna gaan we door naar de volgende rij. 

Ik deel mijn grafisch partituur uit aan de kinderen. Ik leg uit welk plaatje welk geluid is. 
We zingen eerst het lied zonder muziek. 
Daarna doen we het helemaal met de muziek mee. Dit doen we nog 2 keer. 

Bron: eigen-wijs p. 234+235 


Feedback van medestudent Daphne Pieneman:
Ik vind je opdracht duidelijk beschreven, de kinderen zijn betrokken, pakkend liedje. misschien kun je iets meer nabespreken met de kinderen. Hoe het is gegaan, wat vonden ze ervan. Meer overgang naar de volgende les. Ik vind het een liedje wat je net zo kunt gebruiken als wij met muziek The Rythem of life steeds zongen. En jij zingt leuker dan het origineel! 









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.